×

Μήνυμα

Debug output of Perfect Link with Article Images on Facebook
og:title - Πώς η Vernilac «δεν τα έβαψε μαύρα» μέσα στην κρίση
og:type - article
og:url - https://www.supportbusiness.gr/entrepreneurship/new-entrepreneurship/438-support-pws-h-vernilac-den-ta-evapse-maura-mesa-sthn-krisi?tmpl=component&print=1&layout=default
og:site_name - Supportbusiness.gr - Υποστήριξη στην Επιχείρηση!
og:image - /plugins/content/bt_socialshare/assets/share.png

supp verni

Η ανταγωνιστικότητα του κλάδου, τα επιτυχημένα βήματα στο εξωτερικό, αλλά και οι προκλήσεις που αντιμετώπισαν στη διάρκεια της κρίσης. Ο Παναγιώτης Μιχαλέας, export manager της εταιρίας Vernilac, μίας εκ των μεγαλύτερων εταιριών οικοδομικών χρωμάτων και βερνικιών, μιλά στον «Στέντορα» και αναλύει την επιτυχημένη πορεία της εταιρίας.

Έχοντας περάσει μία δεκαετία κρίσης, αλλά και μία σειρά επίπονων μέτρων, ποιες πολιτικές ακολουθήσατε προκειμένου να παραμείνετε στην αγορά, αλλά και να διατηρήσετε την ανταγωνιστικότητά σας;

Είναι αλήθεια ότι η κρίση που βίωσε η ελληνική οικονομία, αλλά και η κοινωνία, ήταν βαθύτατη, αλλά και μεγάλη σε χρονική διάρκεια. Δυστυχώς τόσο οι επιχειρήσεις, όσο και οι πολίτες, θεωρώ πως δεν ήταν κατάλληλα προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουν τη νέα τάξη πραγμάτων όπως διαμορφώθηκε. Επιχειρήσεις, αλλά και ιδιώτες, που δεν κινήθηκαν γρήγορα για να θωρακίσουν τις δραστηριότητές τους σίγουρα αντιμετώπισαν προβλήματα με την κατάληξη της αργοπορίας αυτής, γνωστή σε όλους μας.

Εμείς προσωπικά λάβαμε άμεσα μέτρα, τα οποία μπορεί να μην ήταν αρεστά ή σύμφωνα με την εν γένει φιλοσοφία μας, αλλά έπρεπε να εξασφαλίσουμε την ομαλή λειτουργία της εταιρίας τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό.

Με γνώμονα τα 60 χρόνια παρουσίας μας στον χώρο των βερνικιών και των χρωμάτων περιορίσαμε πωλήσεις σε αφερέγγυους πελάτες, εντατικοποιήσαμε τους πιστωτικούς ελέγχους, κάναμε επιλεκτική διεύρυνση της πελατειακής βάσης μας σε νέες αγορές του εξωτερικού, διευρύναμε την γκάμα των προϊόντων μας και αναβαθμίσαμε τεχνολογικά τις παραγωγικές εγκαταστάσεις μας ώστε να είμαστε έτοιμοι για την επόμενη μέρα.

Αποφάσεις που σίγουρα σήμερα μας έχουν δικαιώσει, καθώς η εταιρία δεν έχασε ούτε για μία στιγμή κατά τη διάρκεια των τελευταίων 10 ετών τη θέση της στην αγορά και βγαίνει με ισχυρή παρουσία σε πάνω από 20 αγορές στο εξωτερικό.       

Με τη λεγόμενη «έξοδο από τα μνημόνια», αλλά και την έξοδό μας στις αγορές, ο κλάδος εν συνόλω θα έχει τη δυνατότητα για περισσότερες επενδύσεις και έντασης της ανταγωνιστικότητας;

Σίγουρα τα μηνύματα που λαμβάνουμε για το 2018 είναι θετικά και όλοι ελπίζουμε να μην είναι μία ακόμη φωτοβολίδα. Θεωρώ ότι η ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου μας δεν επηρεάζεται τόσο πολύ από το κόστος παραγωγής, ενέργειας, διακίνησης, όσο από την πολύ υψηλή φορολογία, η οποία αποτελεί τροχοπέδη για την πραγματοποίηση νέων επενδύσεων. Επίσης το μη σταθερό φορολογικό πλαίσιο, αλλά και η ανυποληψία του κρατικού μηχανισμού, δυσχεραίνουν τη λήψη νέων σημαντικών επενδυτικών αποφάσεων.

Δυστυχώς στη χώρα μας δεν ξέρεις ποτέ τι σου ξημερώνει. Χωρίς σταθερά και λογικά φορολογικά πλαίσια δεν μπορώ να πω ότι είμαι και πολύ αισιόδοξος για το αύριο της ελληνικής οικονομίας και επιχειρηματικότητας. Να σας επισημάνω ότι είμαστε σε ένα στρατηγικό γεωγραφικό σημείο, αλλά με γείτονες οι οποίοι, εκτός από το φθηνό, αλλά σίγουρα όχι εξειδικευμένο σαν το ελληνικό εργατικό προσωπικό, έχουν και ασύγκριτα χαμηλότερη φορολογία με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την πραγματοποίηση νέων επενδύσεων.

Ακούμε συνεχώς ότι οι ελληνικές εταιρίες πρέπει να αναπτύξουν εξωστρέφεια. Πόσο σημαντικό ήταν για τη βιωσιμότητα, αλλά και την επιτυχημένη ανάπτυξη, το άνοιγμά σας σε αγορές σε όλο τον κόσμο;

Ακούγοντας τη λέξη «εξωστρέφεια», πολλοί πιστεύουν ότι η ανάπτυξη σε νέες αγορές θα αποτελέσει πανάκεια για τις επιχειρήσεις και την ελληνική οικονομία. Θα συμφωνήσω εν μέρει, καθώς σίγουρα η παρουσία και το άνοιγμα νέων αγορών στο εξωτερικό είναι πολύ σημαντικά για κάθε επιχείρηση. Πάντα όμως υπάρχει και ένα μεγάλο «αλλά», το οποίο μέσα από τη 15ετή εμπειρία μου στις αγορές του εξωτερικού μου έχει γίνει μάθημα.

Το κατά πόσο οι ελληνικές επιχειρήσεις, έτσι όπως είναι δομημένες, είναι αποφασισμένες να βρεθούν σε αγορές του εξωτερικού, να διαθέσουν κεφάλαια, χρόνο και κυρίως υπομονή προκειμένου να πραγματοποιήσουν σημαντικά και σταθερά βήματα στις ξένες αγορές. Εδώ κατά τη γνώμη μου είναι το μεγάλο στοίχημα, καθώς το να βρεθούν τα ελληνικά προϊόντα και οι υπηρεσίες σε μία διεθνή αγορά σίγουρα δεν είναι δύσκολο, αλλά η συνέχεια και η σταθερότητα είναι τα βασικά κριτήρια που θα διακρίνουν τις εξαγωγικές εταιρίες από τις εταιρίες που απλώς «πουλούν» στο εξωτερικό.  

Όσον αφορά τη δική μας εταιρία και λόγω του ότι αρκετά χρόνια πριν από την έναρξη της κρίσης είχαμε ήδη ανεπτυγμένο εξαγωγικό προσανατολισμό, καταφέραμε να περιορίσουμε τις απώλειες της ελληνικής αγοράς, αλλά και να έχουμε την εμπειρία και τα εφόδια που απαιτούνται προκειμένου να εντατικοποιήσουμε και να μεγεθύνουμε την εξαγωγική δραστηριότητά μας.          

Στην Ελλάδα, αν και οι οικοδομικές δραστηριότητες είναι ελάχιστες, βλέπουμε μία στροφή κυρίως στο κομμάτι της ανακαίνισης. Η ελληνική αγορά είναι ζωντανή ή συντηρείται μέσω προγραμμάτων όπως π.χ. το Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον;

Θεωρώ ότι η ελληνική αγορά είναι σε ένα μεταίχμιο, όπου προσπαθεί να βρει την ταυτότητά της. Κυρίως η τουριστική ανάπτυξη, αλλά και τα διάφορα προγράμματα, συνεισφέρουν τα μέγιστα προκειμένου να τονωθεί η αγορά και κατ’ επέκταση όλη η οικονομία, αλλά θεωρώ ότι τα παραπάνω αποτελούν ενέσεις σε μία οικονομία που προσπαθεί να βγει από μία 10ετή κρίση. Αν στοχεύουμε ως χώρα και ως οικονομία να επανέλθουμε στα επίπεδα της περιόδου 2000-2008, τότε μόνο τα παραπάνω, όσο σημαντικά και να είναι, δεν επαρκούν. Απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις και έργα υποδομών και ανάπτυξης, ικανά να δώσουν τεράστια ώθηση σε όλους τους τομείς.

Ποιο θεωρείτε ότι είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι Έλληνες επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο σας; Και ποιες αλλαγές κρίνετε επιτακτικές ώστε να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας και κατά συνέπεια των επιχειρήσεων;

Το μεγαλύτερο εμπόδιο είναι η υψηλή φορολογία, το ασταθές φορολογικό πλαίσιο και γενικότερα η έντονη συμμετοχή και παρέμβαση του κράτους στη δραστηριότητα των επιχειρήσεων. Όσο και αν ακούγεται περίεργο, κλάδοι όπου το κράτος δεν παρεμβαίνει σε μεγάλο βαθμό κατατάσσουν τη χώρα μας στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως και αναφέρομαι στη ναυτιλία, που είναι ένας κλάδος όπου οι ελληνικές εταιρίες διαπρέπουν. Το παράδειγμα της ναυτιλίας μπορεί να μας δείξει τον δρόμο, αρκεί το κράτος να γίνει πιο ευέλικτο και να είναι παρόν τόσο όσο απαιτείται για να ελέγχει βεβαίως την οικονομική και φορολογική δραστηριότητα των επιχειρήσεων.

Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις όπου το κράτος και οι φορείς του είναι αρωγοί στην προσπάθεια των ελληνικών επιχειρήσεων και αναφέρομαι στον κρατικό φορέα Enterprise Greece, ο οποίος τα τελευταία χρόνια κάνει σπουδαίο έργο προκειμένου να βοηθήσει τις ελληνικές επιχειρήσεις βασικών παραγωγικών κλάδων να αναπτύξουν την παρουσία τους στις διεθνείς αγορές. Στη συγκεκριμένη περίπτωση το κράτος μας αποδεικνύει ότι, όταν στηρίζεται σε ανθρώπους με εμπειρία και υπάρχει ένα σταθερό πλάνο, τότε μπορεί να αποτελέσει σύμμαχο όλων των ελληνικών εταιριών για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας τόσο των εταιριών, όσο και της ελληνικής οικονομίας.       

Τα προϊόντα σας διατίθενται σε ξένες αγορές, όπως αυτές της Αιγύπτου, της Αυστραλίας, της Ιορδανίας, του Ισραήλ, της Γεωργίας, της Κύπρου και άλλες. Ποια είναι τα επόμενα βήματα για την εταιρία;

Η εταιρία μας αυτή τη στιγμή εξάγει τα προϊόντα της σε 22 χώρες, και μέχρι το 2020 στόχος μας είναι να διατίθενται σε 25 χώρες. Ο πλέον μακροχρόνιος στόχος μας είναι το 2025 οι εξαγωγές να αποτελούν το 70% του ετήσιου τζίρου. Στόχος δύσκολος αν αναλογιστούμε το ανταγωνιστικό παγκόσμιο περιβάλλον, αλλά όχι ανέφικτος.

Είναι μεγάλη χαρά και ικανοποίηση να βλέπεις προϊόντα που παράγονται εξ ολοκλήρου στη χώρα μας να χρησιμοποιούνται σε κατασκευές, αλλά και στην παραγωγή επίπλων σε ολόκληρο τον κόσμο. Είναι κυρίως μία ηθική, αλλά σαφέστατα και οικονομική επιβράβευση για όλους όσοι συμμετέχουν σε αυτή τη διαδικασία, από τον νεότερο εργάτη μέχρι τη διοίκηση, η οποία μας δίνει ώθηση να συνεχίσουμε τη δύσκολη εξαγωγική προσπάθεια μέσα σε ένα ασταθές οικονομικό περιβάλλον.

Θα ήθελα να τονίσω ότι κατά τη διάρκεια της κρίσης και παρά το γεγονός ότι υπήρξαν πολύ καλές προτάσεις και ευκαιρίες η εταιρία δεν σκέφτηκε ούτε μία στιγμή να μεταφέρει έστω και μέρος της παραγωγής της σε άλλη χώρα με ευνοϊκότερες συνθήκες, καθώς πιστεύαμε, αλλά και εξακολουθούμε να θεωρούμε ότι η ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας μας είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα. Η γενικότερη φιλοσοφία μας είναι οτιδήποτε κάνουμε ως εταιρία να γίνεται πάνω σε σταθερές βάσεις και με σταθερά βήματα.

Το να «πουλάμε» απλώς τα προϊόντα μας είναι κάτι που δεν μας ενδιαφέρει. Έχουμε δει κατά το παρελθόν ότι είναι πρόσκαιρο και τις περισσότερες φορές με αβέβαιο αποτέλεσμα. Βασικός στόχος μας είναι η δημιουργία συνεργασιών με μακροχρόνιο ορίζοντα, καθώς μόνο μέσα από τέτοιου είδους συνεργασίες η εταιρία θα ωφεληθεί και θα εντατικοποιήσει τις πωλήσεις της, συνεισφέροντας ταυτόχρονα στην ελληνική οικονομία.

Απόστολος Ζαβιτσάνος,
Δημοσιογράφος – «Στέντορας»


 

Πηγή: ΣΤΕΝΤΟΡΑΣ