Eίναι γεγονός ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα βιώνουμε ως «ταλαίπωροι» έλληνες φορολογούμενοι μία πρωτοφανή τηλεοπτική κυρίως παραπληροφόρηση για την λεγόμενη «κρίση». Αυτό επιζητούν και οι όποιοι κυβερνώντες αυτή την φτωχή χώρα με τους πλούσιους κατοίκους, σαν άλλοθι για να λάβουν μέτρα που αν μη τι άλλο θα ωφελήσουν πάλι τις γνωστές μειοψηφίες των πολιτών που λυμαίνονται τον πλούτο της χώρας.
Τα εκατοντάδες ΔΙΣ ευρώ που έπεσαν στην ελληνική οικονομία και τόσο πολύ «διαφημίστηκαν» θα μπορούσαν εφόσον οι κυβερνώντες ήθελαν να βοηθήσουν την πραγματική οικονομία, να πάνε απευθείας στην αγορά μέσω μιας π.χ. μείωσης του συντελεστή ΦΠΑ για 2-3 μήνες, ή ακόμα με την παράταση πληρωμής του από τις επιχειρήσεις, ή ακόμα με την πληρωμή από το κράτος των εργοδοτικών εισφορών των εργαζομένων για 2-3 μήνες. Η ακόμα να δώσουν κάποιο κίνητρο για την δημιουργία μιας θέσης εργασίας σε κάθε μία από τις 650.000 ελληνικές επιχειρήσεις που απέμειναν. Τόσο απλά, τόσο ρεαλιστικά.
Από την άλλη φαίνονται έντονα τα προβλήματα ρευστότητας στην αγορά. Πέρα από τα άθλια παιχνίδια των ανεξέλεγκτων ελληνικών τραπεζών σε βάρος των ΜΜΕ και των καταναλωτών, το κράτος το ίδιο εάν ήταν συνεπές στις υποχρεώσεις του, θα είχε εξασφαλίσει ηρεμία στην εγχώρια αγορά: πόσα ΔΙΣ ευρώ οφείλει το ελληνικό κράτος στα ασφαλιστικά ταμεία, στους προμηθευτές των νοσοκομείων, στους γιατρούς, τα νοσοκομεία, τα φαρμακεία, το ΙΚΑ, την ΔΕΗ, την ταλαίπωρη ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ή AEGEAN και πλήθος άλλων υπηρεσιών και φορέων του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα;
Η «κρίση» δίνει πράγματι ένα θετικό άλλοθι για να πάρουμε σκληρά μέτρα: να συμμαζευτούμε. Τέρμα οι σπατάλες και τα καθημερινά ξενύχτια. Οι έλληνες έχουν το υψηλότερο ποσοστό ιδιοκατοίκησης στην Ευρώπη, περίπου 90% (και από αυτό περίπου ένα 30% έχει και δεύτερη κατοικία) Στην Ευρώπη ένα 40-50% έχουν δικό τους σπίτι και μόνον ένα 7-10% έχουν και δεύτερη κατοικία. Είναι δεδομένο ότι χιλιάδες ακόμα καταστήματα λιανικής θα κλείσουν όχι όμως λόγω της «οικονομικής κρίσης».
Οι αγρότες αντί να κλείνουν τους δρόμους, καλό είναι να μάθουν να καλλιεργούν πατάτες και κρεμμύδια αντί να τα εισάγουμε από την Αίγυπτο ή την Τουρκία. Να χρησιμοποιούν τα τρακτέρ τους 1200-1500 ώρες τον χρόνο όπως κάνουν οι Ευρωπαίοι συνάδελφοί τους και όχι 200-300 ώρες όπως στην ταλαίπωρη Ελλαδίτσα…
Η «κρίση» αποτελεί μεγάλη ευκαιρία για τις ελληνικές επιχειρήσεις:
- Για ΑΝΑΔΙΑΝΟΜΗ του τζίρου και του εισοδήματος τους σε νέους πελάτες. Θέλουμε ΚΕΡΔΟΦΟΡΟΥΣ πελάτες. Να βρούμε κερδοφόρους πελάτες. Να βρούμε νέες κερδοφόρες αγορές. Να προσεγγίσουμε νέους μοντέρνους τρόπους πώλησης.
- Για ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ. Πόσες επιχειρήσεις κατασπαταλούν τους πόρους τους σε κινήσεις που δεν χρειάζονται, αλλά «φαίνονται». Πόσες επιχειρήσεις ακόμα και σήμερα καταχρεώνονται στην δημιουργία παγίων, χωρίς αντίκρισμα; Πόσες επιχειρήσεις έχουν υπερ-επενδύσεις, ή υπερβολικό stock σε πρώτες ύλες, ή έτοιμα εμπορεύματα; ‘Η ακόμα και υπερβολικά μεγάλο αριθμό εργαζομένων; Πόσες επιχειρήσεις έχουν πράγματι «τον κατάλληλο άνθρωπο στην κατάλληλη θέση»; Πόσες επιχειρήσεις κάνουν πράγματι έναν ρεαλιστικό προϋπολογισμό κάθε χρόνο και τον τηρούν;
- Για ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ. Εμπορεύματα που να έχουν μεγάλη ταχύτητα κυκλοφορίας. Να βρούμε την κερδοφορία και όχι τον τζίρο. Να βρούμε την χρυσή τομή και το «νεκρό σημείο» των εργασιακών μας δραστηριοτήτων. Να σκεφτούμε τι σημαίνει Προϊόν και τι σημαίνει Υπηρεσία.
Δεν πρέπει όμως στο τοπίο αυτό της «κρίσης» να παραγνωρίσουμε το γεγονός, ότι υπάρχει σαφέστατη μείωση των τιμών του πετρελαίου και κατ’ επέκταση των πρώτων υλών που σε ορισμένες περιπτώσεις προσεγγίζει και το 50%, υπάρχει μία εκλογίκευση των τιμών ακινήτων (γενικά), γεγονός που θα τα καταστήσει πιο ελκυστικά, υπάρχει πτώση του πληθωρισμού και των επιτοκίων, με απομάκρυνση του κινδύνου στασιμοπληθωρισμού. Συνεπώς σε κάποια φάση, οι τράπεζες (ελπίζουμε και στην Ελλάδα) θα ενθαρρυνθούν να δανείζουν με προσοχή βεβαίως, γιατί και οι καταθέσεις αυξάνονται σημαντικά τον τελευταίο καιρό.
Σήμερα η παγκόσμια οικονομία διέρχεται μια περίοδο «κρίσης», ωστόσο οποιαδήποτε κατάσταση είναι μάλλον προσωρινή. Από την άλλη πλευρά κάθε επιχείρηση στη διάρκεια της ζωής της, ζει τόσο καλές, όσο και άσχημες στιγμές. Το ζητούμενο σε περιόδους «κρίσης» είναι, να είναι οι επιχειρήσεις καλά και συνετά οργανωμένες, να χρησιμοποιούν τις κατάλληλες μεθόδους και τα εργαλεία του καθημερινού management και να επιλέξουν τους κατάλληλους ανθρώπους που θα μπορέσουν να τους στηρίξουν σε όλες τις περιόδους.
Η «κρίση» θα βοηθήσει στο ξεκαθάρισμα του τοπίου στην αγορά. Η «κρίση» αποτελεί μιας πρώτης τάξης ευκαιρία να αλλάξει η στρεβλή ελληνική οικονομία και κοινωνία, αλλά για να γίνει αυτό πρέπει όλοι μας να σταθούμε απέναντι στην «κρίση» και στα προβλήματα με αποφασιστικότητα και όχι με φοβικά σύνδρομα. Όσο γρηγορότερα το καταλάβουμε, τόσο καλύτερο και λιγότερο οδυνηρό θα είναι για όλους μας. Η «ΚΡΙΣΗ» που καλούμαστε όλοι μας να αντιμετωπίσουμε δεν είναι σίγουρα μια ευχάριστη εμπειρία, αλλά εάν προσεγγιστεί με τον σωστό τρόπο, μπορεί να φέρει πολλές ευκαιρίες.
ΑΣ ΜΗΝ ΑΦΗΣΟΥΜΕ ΛΟΙΠΟΝ ΤΗΝ «ΚΡΙΣΗ» ΝΑ ΠΑΕΙ ΧΑΜΕΝΗ
Άρθρο του Δρος Κωνσταντίνου Γ. Γεωργάκα της «GECON CONSULTING» Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.