Μια νέα μορφή χρηματοδότησης; Μια νέα μορφή δανεισμού; Μια νέα μορφή επένδυσης; Μια νέα μορφή συλλογικής προσπάθειας για να ξεκινήσει η δουλειά; Όλα αυτά μαζί θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στον ορισμό του Crowdfunding ή αλλιώς, όπως αποδίδετε στα Ελληνικά, στη «χρηματοδότηση από το πλήθος».
Στην πράξη, το κοινό που μαθαίνει μέσω Διαδικτύου για μια «επιχειρηματική ιδέα» που την εμπιστεύεται και που θέλει να επενδύσει σε αυτή, μπορεί να το κάνει με όσα χρήματα διαθέτει. Συνήθως, αναφερόμαστε στη χρηματοδότηση κάποιου έργου /project ή κάποιας ιδέας από πολλούς ανθρώπους, οι οποίοι προσφέρουν μικρά ποσά ο καθένας, αλλά από τη συμβολή όλων καλύπτεται στο τέλος ο οικονομικός στόχος για κάθε έργο.
Η αλήθεια είναι πως αν κοιτάξουμε στην ελληνική ιστορική παράδοση και πραγματικότητα αναγνωρίζουμε την ανάγκη για συλλογική οικονομική συνεισφορά (με τον οβολό του καθενός) σε πάρα πολλές περιστάσεις της καθημερινής ζωής, από το «γλέντι με ρεφενέ», το γάμο του νέου ζευγαριού, το χτίσιμο της εκκλησίας του χωριού, αλλά ακόμα και καθαρά επιχειρησιακά εγχειρήματα όπως το ναύλωμα του καραβιού, γνωστό και ως «Σερμαγιά» (ναυτικός όρος): το αρχικό κεφάλαιο εξόδων ταξιδιού ελληνικού εμπορικού πλοίου, επί τουρκοκρατίας και λίγο μετά την ανεξαρτησία. Με τη μέθοδο της Σερμαγιάς και με την απουσία μεγάλων κεφαλαίων, πολλά άτομα μαζί έβαζαν τα χρήματα, με μικρή συμμετοχή ο καθένας, για να καταφέρει το πλοίο να ταξιδέψει και στο τέλος, με τα έσοδα από το εμπόριο, έπαιρναν πίσω το αρχικό κεφάλαιο με την ανάλογη προσαύξηση.
Η ίδια λογική παραμένει και στο σύγχρονο Crowdfundingκαι, αν και λειτουργεί εδώ και μόλις μερικά χρόνια, καταγράφει ήδη εντυπωσιακές ιστορίες επιτυχίας, για χιλιάδες εμπνευσμένους σχεδιαστές, επιχειρηματίες, καλλιτέχνες, φιλανθρωπικές οργανώσεις, εμπόρους, ακόμη και γεωργούς, που κατάφεραν να κάνουν την ιδέα τους πράξη χάρη στις μικρές επενδύσεις χιλιάδων χρηστών του διαδικτύου.
Οι συνεισφορές στη διαδικτυακή χρηματοδότηση κυµαίνονται από 1 δολάριο ως πάνω από 1.000 δολάρια, ενώ η συντριπτική πλειονότητα των χρηστών καταθέτουν γύρω στα 20-50 δολάρια. Τα χρήματα εκταμιεύονται µόνο αν συγκεντρωθεί το σύνολο του ποσού, ειδάλλως επιστρέφονται στους μικροεπενδυτές. Όσο για τα ανταλλάγματα για την επένδυση, κυµαίνονται από την αποστολή προϊόντων, εισιτηρίων και διαδικτυακών εφαρμογών ως την παροχή μετοχών της νεοσύστατης εταιρείας.
Εν µέσω κρίσης, η μέχρι πρότινος συντηρητική ελληνική αγορά «ανοίγεται » και σε πρωτοβουλίες τέτοιου τύπου. «Αναρτώντας την ιδέα µας σε µια ιστοσελίδα “crowdfunding” θα λάβουµε απευθείας µια δωρεάν αξιολόγηση του προϊόντος, προτού ακόµη χρειαστεί να το φτιάξουµε. Αν κερδίσουµε την υποστήριξη του κοινού σε αυτό το πρωταρχικό στάδιο, σίγουρα θα ακολουθήσουν και οι πιο συντηρητικοί µεγάλοι επενδυτές» λέει στο «Βήµα της Κυριακής» ο κ. Βαγγέλης Ρέκκας, συνιδιοκτήτης ελληνικής εταιρείας ανάπτυξης διαδικτυακών και mobile εφαρµογών, η οποία προετοιµάζει µια εφαρµογή µε σκοπό να την υποβάλει σε ιστοσελίδα «crowdfunding».
Μάλιστα, στο πνεύμα της «Τράπεζας των Φτωχών» του βραβευμένου µε Νομπέλ Μουχάµαντ Γιουνούς, η ιστοσελίδα www.kiva.org δίνει τη δυνατότητα σε κάθε χρήστη του ∆ιαδικτύου να δανείσει 25 δολάρια σε έναν µικροεπιχειρηµατία ή γεωργό στον αναπτυσσόμενο κόσμο. Το «crowdfunding» ανθεί και σε ακόµη έναν τομέα, όπου η χρηματοδότηση ήταν ανέκαθεν ανεπαρκής: στην τέχνη. Σκηνοθέτες, μουσικοί, σχεδιαστές και κάθε είδους δημιουργοί εκθέτουν τις ιδέες τους στο Internet ζητώντας χρηματική υποστήριξη. «Αυτό είναι ένα εξαιρετικό μάθημα και για την Ελλάδα, όπου μέχρι πρότινος η τέχνη βασιζόταν µόνο στο κράτος ή στις χορηγίες για χρηματοδότησειςε» τονίζει η κυρία Μπέττυ Τσακαρέστου, επίκουρη καθηγήτρια στο τµήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Σήμερα, υπάρχουν διάφορες πλατφόρμες στο internet που προσφέρουν τη δυνατότητα υλοποίησης κάποιας μορφής crowdfunding. Αναφέρουμε μερικές από τις πιο γνωστές:
Σημαντική και η ελληνική παρουσίαμε την Groopio.gr, την πρώτη ελληνική πλατφόρμα που βοηθά όσους έχουν νέες ιδέες να βρουν χρηματοδότες με δημιουργούς της τους: Δημήτρη Αναγνώστου και Ειρηναίο Φιλιππίδη.
* Γεωργία Κωνσταντίνου, Διευθύντρια Προγραμμάτων Επιχειρηματικότητας, Skywalker.gr