sup thes gala

Τη δεκαετία του ΄90 πήγε στο Βουκουρέστι για να σπουδάσει ιατρική. Όταν έφυγε από τη ρουμανική πρωτεύουσα φαίνεται πως άφησε πίσω του και την επιθυμία να γίνει γιατρός. Επέστρεψε στην Ελλάδα, εγκαταστάθηκε στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τον Πλατύκαμπο Λάρισας, ασχολήθηκε με  τον κομματικό αγροτοσυνδικαλισμό  και  την κτηνοτροφική του μονάδα. Όπως δεν δίστασε να αφήσει στο ντουλάπι με την «περιουσία» του τον όρκο του στον Ιπποκράτη, έτσι δεν εγκλωβίστηκε και στον ατελέσφορο συνδικαλισμό. Οι ιδέες και η στάση ζωής όμως δεν πήγαν χαμένα. Κι έτσι εν έτει 2011 συστήνει τον αγροτικό συνεταιρισμό που δίνει γεύση στη ζωή μας.

Ο Θανάσης Βακάλης είναι ο άνθρωπος που σκέφτηκε με τους συνεργάτες του να κάνει στους καταναλωτές μια απλή, απ΄ ότι όλα δείχνουν όμως, εξαιρετικά εύστοχη και χρήσιμη ερώτηση: ΘΕΣγάλα; Αντί να περιμένει απάντηση, δημιούργησε με άλλους αγρότες το συνεταιρισμό με ίδιο ερώτημα ως επωνυμία ο οποίος έστησε  αυτόματους πωλητές σε Λάρισα, Θεσσαλονίκη και Αθήνα και έκανε τους πολίτες να στήνονται στην ουρά για να αγοράσουν το γάλα τους και όχι μόνο.

Ο 43χρονος Θανάσης Βακάλης, πρόεδρος του Δ.Σ. του συνεταιρισμού ΘΕΣγάλα; μοιάζει να είναι ο άνθρωπος που πιστεύει στη συνεργασία και την αξία της. Μια αξία που αποτιμάται στην παραγωγή του 10% της εγχώριας παραγωγής φρέσκου αγελαδινού γάλατος. Δεν είναι και λίγο…


Κύριε Βακάλη είστε ο εμπνευστής της ιδέας; Πως προέκυψε;

Δεν θα έλεγα ακριβώς εμπνευστής της ιδέας. Η ιδέα ήταν συλλογική και προέκυψε από τις σκέψεις, τους προβληματισμούς και τις αγωνίες αρκετών παραγωγών. Εκείνη την περίοδο φαινόταν  η μοναδική διέξοδος απέναντι στα αδιέξοδα, που δημιουργούσε η κατάσταση του πρωτογενούς τομέα στην Ελλάδα. Από την υλοποίηση αυτής της ιδέας “γενήθηκε” ο Συνεταιρισμός ΘΕΣγαλα και μέχρι σήμερα αυτή η ομάδα λειτουργεί συλλογικά, στα πρότυπα ενός υγιούς Συνεταιρισμού.  Μάλιστα προηγήθηκαν πολλές συζητήσεις και εξατάστηκαν πολλά μοντέλα που θα έλυναν το γόρδιο δεσμό της προμήθειας του προϊόντος χωρίς την μεσολάβηση τρίτων, απ' ευθείας στον καταναλωτή, έτσι ώστε να μπορεί ο Έλληνας καταναλωτής να αγοράζει ένα υψηλών ποιοτικών χαρακτηριστικών γάλα, σε προσιτή τιμή, και επιπλέον να εξασφαλίζεται  η βιωσιμότητα των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων για τους ίδιους τους παραγωγούς.  "Διαβάζοντας" σωστά τις ανάγκες της αγοράς, αξιολογήσαμε καινοτόμες ιδέες και εντέλει καταλήξαμε σ' ένα σχήμα πρωτοποριακό, όπως αυτό της χρήσης των αυτόματων πωλητών για την αγορά φρέσκου γάλακτος από τους καταναλωτές.

Γιατρός  όπως σπουδάσατε, επιχειρηματίας,  αγρότης, ή κάτι άλλο;

Είμαι μάλλον όλα αυτά, αλλά κυρίως είμαι συνεταιριστής. Πιστεύω πολύ στο συνεργατισμό και τη συνεννόηση μεταξύ των ανθρώπων, που μπορούν από κοινού να πετύχουν μεγαλύτερους στόχους, απ' ότι ο καθένας μόνος του. Στη βάση του συνεργατισμού λοιπόν κινήθηκε η ιδέα του ΘΕΣγάλα και απέφερε τα αποτελέσματα που βλέπετε μέχρι σήμερα.

Αν κάνατε έναν συνεταιρισμό προωθώντας με τον κλασικό τρόπο το γάλα , πιστεύετε ότι θα είχατε τα ίδια αποτελέσματα σχετικά με την ανταπόκριση στην αγορά;

Αν και το ερώτημα είναι υποθετικό, νομίζω πως τα πράγματα θα ήταν διαφοροποιημένα. Η ενσωμάτωση της καινοτομίας είναι πρωταρχικός παράγοντας σε όρους διαφοροποίησης, έτσι ώστε να ανταποκριθεί μία εταιρεία στην αγορά. Κατά συνέπεια είναι δύσκολο να απαντήσει κανείς στο ερώτημα τι θα ήταν το εγχείρημα του ΘΕΣγάλα χωρίς την καινοτομία. Από την άλλη, ένα από τα κομβικά ζητήματα, της μέχρι τώρα πορείας του Συνεταιρισμού μας στον εμπορικό τομέα, είναι η υψηλή ποιότητα του προϊόντος. Πιστεύω λοιπόν πως και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά θα έπαιζαν (όπως παίζουν) ένα καθοριστικό ρόλο. Αλλά σίγουρα ο συνδυασμός της ποιότητας με την καινοτομία έφερε πολύ σημαντικά αποτελέσματα.

Πρωταγωνιστής στο ΘΕΣγάλα είναι οι αυτόματοι πωλητές ή το γαλακτοκομικό προϊόν;

Σαφώς και πρωταγωνιστής είναι η ποιοτική ανωτερότητα των προϊόντων μας. Αυτό επιβεβαιώνεται άλλωστε  από τους ίδιους τους καταναλωτές, που μας εμπιστεύονται σταθερά, αλλά και από τις έρευνες αγοράς που διενεργούμε, όπου σε ποσοστό άνω του 80% οι καταναλωτές απαντούν ότι μας επιλέγουν για την ποιότητα των προϊόντων μας. Πρόσφατα μάλιστα το γάλα μας διακρίθηκε από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Στρατηγικού Σχεδιασμού με το χρυσό βραβείο Ανώτερης Γεύσης!  Οι Αυτόματοι Πωλητές αποτελούν το όχημα της καινοτομίας, το οποίο μας κινεί σε μία δύσκολη και εξόχως ανταγωνιστική αγορά, όπως αυτή του γάλακτος.  

Με ποιο τρόπο εξασφαλίζεται η ποιότητα των προϊόντων;

Όπως οι οινοποιοί συμφωνούν ότι το καλό κρασί παράγεται στο αμπέλι, έτσι και στην γαλακτοκομία είναι προφανές ότι το καλό γάλα παράγεται στη φάρμα. Άλλωστε το δικό μας γάλα υφίσταται ελάχιστες παρεμβάσεις (μόνο ήπια παστερίωση και ομογενοποίηση) γι' αυτό και είναι πάντα φρέσκο και ποιοτικό. Τα μέλη του Συνεταιρισμού μας, με τη συμμετοχή τους στο ΘΕΣγάλα κατάφεραν να εκσυγχρονίσουν τις εκμεταλλεύσεις τους και ταυτόχρονα να βελτιώσουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της παραγωγής τους. Από την πλευρά του ο Συνεταιρισμός έχει εφαρμόσει ένα σύστημα πολλαπλών ποιοτικών ελέγχων, ώστε να διασφαλίζεται διαρκώς το καλύτερο αποτέλεσμα.

Πως και κάθε πότε ανατροφοδοτούνται οι αυτόματοι πωλητές;

Οι αυτόματοι πωλητές τροφοδοτούνται κάθε μέρα με φρέσκο γάλα. Το γάλα που αρμέγεται στις φάρμες των μελών του Συνεταιρισμού στη Θεσσαλία και τη Μακεδονία, παστεριώνεται στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις μας, και στη συνέχεια μπαίνει σε ανοξείδωτες δεξαμενές 200 λίτρων, οι οποίες τοποθετούνται στους αυτόματους πωλητές. Έτσι χωρίς την έκθεση του στο περιβάλλον, το γάλα οδηγείται από τις φάρμες κατ' ευθείαν στους καταναλωτές μέσω ενός κλειστού κυκλώματος, πάντα υπό συνεχή τήρηση της ψυκτικής ομπρέλας και αφού φυσικά διενεργηθούν όλοι οι ποιοτικοί έλεγχοι για τους οποίους μιλήσαμε νωρίτερα. Για πρώτη φορά ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα να προμηθευτεί φρέσκο γάλα σε λιγότερο από 24 ώρες από την παστερίωση του.  Και αυτή η διαδικασία γίνεται καθημερινά 365 μέρες το χρόνο.

Λόγω του συγκεκριμένου τρόπου διάθεσης υπάρχει μεγάλη φύρα;

Έχουμε περιορίσει τις απώλειες στο μικρότερο δυνατό επίπεδο. Έχουμε αναπτύξει ένα πολύπλοκο αλλά πετυχημένο σύστημα προβλέψεων των καταναλώσεών μας σε κάθε κατάστημα μας και έτσι εφοδιάζουμε το κάθε κατάστημα με την εκτιμούμενη ποσότητα. Συνήθως δεν «περισσεύει» γάλα. Και αυτό πιστοποιείται από την αποδοχή που έχουν τα προϊόντα μας, και στις τρεις πόλεις που έχουμε καταστήματα.  Όταν όμως αυτό συμβεί τότε με τα πρωτόκολλά που διαθέτουμε αυτό καταστρέφεται.

Οι καταναλωτές  παίρνουν το ΘΕΣγάλα ως εναλλακτική λύση για να πιουν αντί αναψυκτικού για παράδειγμα, ή για να το καταναλώσουν στο σπίτι;

Κυρίως η κατανάλωση αφορά τις ποσότητες που προμηθεύεται ο καταναλωτής για το σπίτι. Είναι χαρακτηριστικό ότι το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών προμηθεύονται από τα καταστήματα μας περισσότερα από ένα μπουκάλι σε κάθε αγορά, που σημαίνει ότι το γάλα συνήθως οδηγείται στο σπίτι. Αποτελεί άλλωστε βασικό προϊόν διατροφής  για την οικογένεια.

Ποιο προϊόν σας έχει μεγαλύτερη κατανάλωση;

Σαφώς το γάλα! Είναι το πιο δυναμικό μας προϊόν. Από τα υπόλοιπα προϊόντα μας, είναι δύσκολο να ξεχωρίσω κάποιο για τις πωλήσεις του, αλλά θα έλεγα ότι πολύ δυναμικό στις νεότερες κυρίως ηλικίες είναι το γάλα με κακάο "θεςCHOCO", το "Ανωτύρι" και το στραγγιστό γιαούρτι μας, και σίγουρα το ημίσκληρο τυρί σε φέτες για τόστ. Επίσης μη αναμενόμενη είναι η προτίμηση που δείχνουν οι καταναλωτές στην αγελαδινή γραβιέρα μας. Αυτό που σίγουρα πρέπει να τονιστεί είναι ότι όλα μας τα προϊόντα παρασκευάζονται από 100% φρέσκο ελληνικό γάλα που παράγεται στις φάρμες των μελών του ΘΕΣγάλα. 

Οι  αυτόματοι πωλητές είναι «μαγαζιά» που προτιμούν οι Έλληνες;

Τα προϊόντα μας είναι ελληνικά, από Έλληνες παραγωγούς συνεταιριστές και απευθύνονται σε όλους τους καταναλωτές της χώρας μας. Βασικό μας κοινό είναι οι οικογένειες με μικρά παιδιά, αλλά παρατηρούμε ότι και νεότερης ηλικίας αλλά και μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωποι μας προτιμούν για τις αγορές τους. Σε αρκετά καταστήματα οι καταναλωτές μας είναι και αλλοδαποί και για αυτό το λόγω η σήμανση των αυτόματων πωλητών είναι τουλάχιστον δίγλωσση.

Για ποιο λόγο συνεργάζεστε με  ιταλική εταιρεία αυτόματων πωλητών γάλακτος ; Δεν υπάρχει ελληνική αντίστοιχη;

Από την έρευνα αγοράς που κάναμε, η οποία ήταν ενδελεχής και σε πολλές χώρες (συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας φυσικά), διαπιστώσαμε ότι η συγκεκριμένη εταιρεία πληροί όλες τις προϋποθέσεις που είχαμε θέσει στο επίπεδο διασφάλισης της όλης διαδικασίας.

Πόσους αυτόματους πωλητές διαθέτετε σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Λάρισα, ποια είναι εάν υπάρχουν, τα άμεσα σχέδια επέκτασης;

Αυτή τη στιγμή ο Συνεταιρισμός ΘΕΣγάλα διαθέτει συνολικά 62 σημεία πώλησης σε τρεις πόλεις. Στην Αθήνα έχουμε μέχρι σήμερα 29 σημεία πώλησης, στη Θεσσαλονίκη 17 και στη Λάρισα - απ' όπου ξεκινήσαμε - 16. Στους άμεσους στόχους μας είναι η περαιτέρω διεύρυνση του δικτύου των καταστημάτων μας στην Αθήνα και τον Πειραιά, αφού τώρα ουσιαστικά ολοκληρώνεται ο πρώτος κύκλος της ανάπτυξης μας στην πρωτεύουσα. Υπάρχουν ωστόσο συνοικίες στις οποίες δεν έχει ακόμα αναπτυχθεί το δίκτυό μας και επεξεργαζόμαστε ένα πλάνο περαιτέρω ανάπτυξης σε αρκετές ακόμα περιοχές του λεκανοπεδίου.

Έχετε συνάψει συμβόλαιο συνεργασίας με τις μεγαλύτερες βιομηχανίες γάλακτος όπως η ΔΕΛΤΑ και η ΦΑΓΕ. Τι ακριβώς σημαίνει αυτό;

Σημαίνει ότι ένα μεγάλο μέρος της ποσότητας΄, την οποία καθημερινά παράγουν τα μέλη του Συνεταιρισμού μας, διατίθεται μέσω συμβολαίων σε γαλακτοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. Στο παρελθόν έχουμε συνεργαστεί με το σύνολο σχεδόν των βιομηχανιών, ενώ και σήμερα μεγάλες βιομηχανίες του κλάδου είναι συνεργάτες μας.

Σκοπεύετε να προχωρήσετε σε διάθεση των προϊόντων σας στα σουπερ μάρκετ;

Στα σούπερ μάρκετ, δύσκολα θα δείτε τα προϊόντα μας. Ωστόσο προμηθεύουμε αρκετούς επαγγελματίες τόσο με γάλα, όσο και με τα υπόλοιπα προϊόντα μας. Παράλληλα περιορισμένες ποσότητες των προϊόντων μας είναι διαθέσιμες, μέσω της αλυσίδας COOP, με μικρότερες πόλεις – στη Θεσσαλία – όπου δεν μπορεί, λόγω πληθυσμιακών χαρακτηριστικών, να εγκατασταθούν καταστήματα ΘΕΣγαλα με αυτόματους πωλητές.

Πως εξασφαλίζεται η υγιεινή των μπουκαλιών, των αυτόματων πωλητών και του παραγόμενου προϊόντος;

Όλη η διαδικασία μεταφοράς και διάθεσης του γάλακτος είναι πιστοποιημένη με ISO 22000. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι η ασφάλεια και η ποιότητα είναι εξασφαλισμένη. Ωστόσο, όπως σας είπα και νωρίτερα, υπάρχουν δεκάδες καθημερινοί έλεγχοι, τόσο από τον ίδιο το Συνεταιρισμό, όσο και από την πολιτεία, οι οποίοι πιστοποιούν σε καθημερνό επίπεδο την ασφάλεια και την ποιότητα των προϊόντων μας.

Το σύνθημα σας είναι «Συνεταιριζόμαστε διαφορετικά»;  Σε τι συνίσταται η διαφορετικότητα;

Σημαίνει ότι μείναμε εξ' αρχής μακριά από τα λάθη που έκανε στο παρελθόν αυτό που αποκαλούμε "Συνεταιριστικό κίνημα". Ο ΘΕΣγάλα λειτουργεί στη βάση ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων και εφαρμόζει ένα σύστημα απόλυτης διαφάνειας στην προμήθεια των πρώτων υλών, την οικονομική διαχείριση και τις προσλήψεις προσωπικού. Ταυτόχρονα κινείται "διαβάζοντας" καθημερινά τις ανάγκες της αγοράς, αλλά και τα μηνύματα της οικονομίας. Έχει αναπτύξει ένα εκτενές πρόγραμμα κοινωνικής προσφοράς προς τους συνανθρώπους μας που το έχουν ανάγκη. Με συγκεκριμένο πλάνο και στρατηγικό σχέδιο προχωράμε με αργά αλλά σταθερά βήματα, για να υλοποιήσουμε τους στόχους μας.

Με πόσες φάρμες συνεργάζεστε και από ποιες περιοχές της Ελλάδας;

Στο Συνεταιρισμό ΘΕΣγάλα συμμετέχουν παραγωγοί από 50 φάρμες που εκτείνονται γεωγραφικά στη Θεσσαλία και τη Μακεδονία. Παράγουμε σε ημερήσια βάση, περίπου 120 τόνους φρέσκου, αγελαδινού γάλακτος που αντιστοιχεί περίπου στο 10% της εγχώριας παραγωγής φρέσκου αγελαδινού γάλακτος.

Πόσοι απασχολούνται στο συνεταιρισμό σας; Με τι κεφάλαιο αρχίσατε το συνεταιρισμό και  ποια είναι τα κέρδη σας;

Αυτή τη στιγμή απασχολούνται στο Συνεταιρισμό περίπου 150 άνθρωποι, αλλά και δεκάδες εξωτερικών συνεργατών, που συντελούν κυρίως στην ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων μας.  Η συνεταιριστική μερίδα για τον κάθε παραγωγό, όταν ξεκινήσαμε ήταν 1000 ευρώ. Αυτό ουσιαστικά ήταν και το αρχικό κεφάλαιο. Για κέρδη είναι δύσκολο να μιλήσουμε, όσο είναι ακόμα σε εξέλιξη η ανάπτυξη του δικτύου μας. 

Υπάρχει αύξηση των κερδών χρόνο με το χρόνο;

Υπάρχει αύξηση των κερδών, αλλά παράλληλα υπάρχει και αύξηση των επενδύσεων. Όλα τα κέρδη μέχρι στιγμής τουλάχιστον, επανεπενδύονται στο Συνεταιρισμό.

Γιατί ο καταναλωτής να προτιμήσει το ΘΕΣγάλα, από ένα οποιοδήποτε άλλο;Τι είναι ακριβώς η συμβολαιακή γεωργία και πως το ΘΕΣγάλα συμβάλει σ΄ αυτήν;

Γιατί μπορεί να πάρει φρέσκο ελληνικό γάλα, 24 ώρες το 24ωρο, σε εξαιρετικά ανταγωνιστική τιμή. Αγοράζει ένα υψηλών ποιοτικών χαρακτηριστικών προϊόν, σε εξαιρετικά ανταγωνιστική τιμή. Η συμβολαιακή γεωργία είναι ένας σύγχρονος τρόπος παραγωγής αγαθών στον πρωτογενή τομέα, που επιτρέπει στον παραγωγό να προγραμματίζει με μεγάλη ευκρίνεια τη διαδικασία της παραγωγής. Συνάπτουμε συμβόλαια μεγάλης διάρκειας, τόσο για την προμήθεια των πρώτων υλών, όσο και για την πώληση του προϊόντος, έτσι ώστε και οι δύο πλευρές να κινούνται σ' ένα περιβάλλον ασφάλειας διευρύνοντας την ποιότητα των υπηρεσιών τους. Ο ΘΕΣγάλα ήταν ο πρώτος συνεταιρισμός που καθιέρωσε τα συμβόλαια για τη διάθεση του γάλακτος και στην ουσία εγκαινίασε τη συμβολαιακή γεωργία για τον κλάδο της γαλακτοπαραγωγής.

Ποιο είναι το στοίχημα και το νόημα ενός συνεταιρισμού στην εποχή μας;

Ο συνεργατισμός, η συνεννόηση και η επίτευξη μεγαλύτερων στόχων. Στην ουσία το στοίχημα είναι να παραμείνουμε στις εκμεταλλεύσεις μας, κατακτώντας τη βιωσιμότητα τους και εξασφαλίζοντας ένα καλύτερο αύριο για μας και τα παιδιά μας. Το νόημα συμπυκνώνεται στο ότι κανείς μας δεν μπορεί μόνος του να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της εποχής, σ' ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον και σε μια ελληνική πραγματικότητα δύσκολη. Αν το έλεγα με μία φράση, προφανώς θα χρησιμοποιούσα την έκφραση "ισχύς εν τη ενώσει".


Κυβέλη Χατζηζήση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας.
Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookie.