Μια από τις μεγάλες αλήθειες της εποχής είναι ότι το πρώτο έξοδο που κόβεται από τις επιχειρήσεις σε καιρούς κρίσης, είναι το marketing, με τη μορφή διαφημιστικών δαπανών, εκτυπώσεων κλπ. Αυτή η επιλογή των managers αποκαλύπτει δυο πράγματα: αφενός ότι αυτό που ο κόσμος κατανοεί ως marketing είναι στην ουσία το 10% από αυτό που πραγματικά είναι κι αφετέρου ότι έχει ριζώσει η πεποίθηση ότι ή έχεις (μεγάλο) budget ή δε κάνεις marketing. Σ’ αυτό το τελευταίο ευθυνόμαστε πολύ κι εμείς, οι επαγγελματίες του χώρου, που επιλέγουμε τον εύκολο δρόμο, γιατί αυτό ξέρουμε ή αυτό μπορούμε, χτυπώντας τελικά πισώπλατα την ίδια τη δουλειά μας. Όμως, αν γυρίσουμε στα βασικά, στον ορισμό του marketing ως η λειτουργία που εντοπίζει και ικανοποιεί ανάγκες κι αν ξεφυλλίσουμε λίγο αυτές τις τελευταίες μελέτες στον κλάδο, ίσως τελικά παραδεχτούμε αυτό που δε θέλουμε: και βέβαια υπάρχει marketing χαμηλού κόστους. Για να μη φανώ αφοριστική, ξεκαθαρίζω εξαρχής, ότι όλα τα παρακάτω είναι πολύ πιο αποτελεσματικά όταν υποστηρίζονται από καμπάνιες επικοινωνίας μεγάλης έντασης και εμβέλειας, όμως, αυτό που έχει πραγματική αξία είναι ότι δε παύουν να είναι ουσιαστικά και αποτελεσματικά και χωρίς αυτές.
1.Οι καλές ιδέες είναι δωρεάν
Η δουλειά του marketing είναι να βρει τον καλύτερο τρόπο να ικανοποιήσει τις ανάγκες των πελατών που στοχεύει, διαμορφώνοντας λύσεις που πραγματικά απαντούν σ’ αυτό που θέλει ο πελάτης. Το πόσο ικανός είναι ο marketer να βγει έξω από τον εαυτό του και να κατανοήσει τον πελάτη του, να βγει έξω από το γραφείο του και να μιλήσει πραγματικά μαζί του, είναι θέμα επαγγελματία, όχι budget. Και μετά, πόσο δημιουργικά θα αξιοποιηθεί αυτή η πληροφόρηση, από όλη την ομάδα, όχι μόνο από το marketing, ώστε να μετατραπεί σε μια πραγματικά καλή ιδέα, και πάλι, αυτό είναι ζήτημα συνεργασίας και δημιουργικότητας, όχι διαφημιστικής δαπάνης. Επομένως, μια επιχείρηση που είναι κοντά στους πελάτες της, που προσπαθεί να καταλάβει αυτό που χρειάζονται και να βρει τρόπους να τους το δώσει, είναι μια επιχείρηση που όχι μόνο κάνει marketing, αλλά που έχει στ’ αλήθεια πιάσει το νόημά του.
2.Καμία διαφήμιση δεν είναι καλύτερη από το προσωπικό σας
Κυριολεκτικά. Διότι το προσωπικό έρχεται σε άμεση επαφή, δημιουργεί, συμμετέχει και διαμορφώνει την εμπειρία του πελάτη, δίνει ανθρώπινη μορφή στις μάρκες και στις εταιρείες. Ως άνθρωποι έχουμε αυτόματα την τάση να «ανθρωπομορφοποιούμε» τις ιδέες- και άρα και τις μάρκες- που μας παρουσιάζονται, γι αυτό και στην ορολογία του marketing συμπεριλαμβάνεται η «προσωπικότητα της μάρκας/ brand personality». Κανένα διαφημιστικό μήνυμα όμως, κανένα σλόγκαν και καμία προσφορά δεν είναι πιο δυνατά από την ίδια την αλληλεπίδραση με τους εκπροσώπους της εταιρείας: αν αυτοί συμπεριφέρονται με τρόπο που αντιπροσωπεύει αυτό που πρεσβεύετε, έχουμε ήδη πολλά δημοσιευμένα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι, θα συμβάλλουν στην πιστότητα των πελατών σας. Αυτό που πρέπει να κάνει η επιχείρηση, λοιπόν, είναι ξεκάθαρα να καταγράψει και να παρουσιάσει στο προσωπικό αυτά που πρεσβεύει και να τους ενθαρρύνει να μοιραστούν αυτές τις αξίες, να γίνουν οι ίδιοι “διαφημιστές» της εταιρείας τους. Σίγουρα απαιτείται σωστή επιλογή προσωπικού (όχι όμως περισσότερου) και συνεπής ηγεσία, όμως στην πραγματικότητα κι αυτό είναι θέμα απόφασης και νοοτροπίας, όχι θέμα budget!
3.Αξιοποιήστε το Internet
Το καταπληκτικό με το Internet είναι ότι μπορεί να αποδώσει αποτελέσματα ακόμη και με budget του ενός ευρώ. Και ναι, όταν είναι μεγαλύτερο το budget, πιθανότατα θα αυξηθεί και απόδοση, όμως αυτό που στην πραγματικότητα μετράει (και όλες οι έρευνες του 2015 αυτό έδειξαν) είναι η ποιότητα του περιεχομένου, η οποία θέτει μιας μορφής δικαιοσύνη στο online marketing. Με λίγα λόγια, όσο κι αν προωθήσουμε κάτι που δημοσιεύσαμε στο website και στα social media, αν αυτό δεν ενδιαφέρει πραγματικά τους πελάτες που στοχεύουμε, δε θα φέρει αποτελέσματα. Κι επειδή το internet είναι ένα μέσο που ορίζεται από τις προτιμήσεις των χρηστών, από τις αναζητήσεις που εκείνοι κάνουν, από τα posts που σ’ εκείνους αρέσουν, τίποτα δεν είναι πιο σημαντικό από το να παράγουμε ενδιαφέρον, ποιοτικό υλικό, προσαρμοσμένο σ’ αυτό που θα ψάξουν και σ’ αυτό που θέλουν να διαβάσουν οι καταναλωτές που θέλουμε να προσεγγίσουμε. Αν στη συνέχεια αυτό το υλικό το ενισχύσουμε έστω και ένα ελάχιστο budget σε σωστή στόχευση, θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε μια ροή αλληλεπιδράσεων και ένα «κοινό» που μας αναγνωρίζει, μας ακούει, μας ακολουθεί, αναπτύσσει μια σχέση μαζί μας. Οπότε, και εδώ, το θέμα είναι η ποιότητα του περιεχομένου και όχι το ύψος της διαφημιστικής δαπάνης!
Αγάπη Μαναριώτη, PhD (c ), MBA, ACIM
Marketing Consultant and Trainer
www.thebrandlove.com