supp alance

Ποια είναι η στρατηγική σύμφωνα με την οποία μπορούμε να κρατήσουμε ικανοποιημένους τους shareholders, δηλαδή όλους όσοι έχουν προσδοκίες από την εταιρία μας (μέτοχοι, δανειστές, προσωπικό), καθώς και τους πελάτες μας; Οι Kaplan και Norton τo 1996 ανέπτυξαν το μοντέλο τους «Balanced Scorecard».

Το εν λόγω μοντέλο αποτελεί ένα εργαλείο μέτρησης (καθώς, όπως φαντάζεστε, δεν μπορούμε να βελτιώσουμε ό,τι δεν μπορούμε να μετρήσουμε), το οποίο χρησιμεύει στη μετατροπή της στρατηγικής μας σε πράξη.

Οι 4 τομείς δραστηριότητας στους οποίους πρέπει να δώσουμε προσοχή είναι:

  • Financial: Τα χρηματοοικονομικά μας.
    • Internal process: Οι εσωτερικές διαδικασίες μας.
    • Learning and growth: Ο τρόπος με τον οποίο εξελισσόμαστε.
    • Customer: Και φυσικά οι πελάτες μας.

Ας τους γνωρίσουμε:

  • Financial: Η ερώτηση-κλειδί αναφορικά με τους χρηματοοικονομικούς παράγοντες είναι η «πώς πρέπει να φανούμε στους shareholders για να πετύχουμε οικονομικά». Δώστε βαρύτητα σε θέματα όπως κερδοφορία, ρευστότητα, απόδοση κεφαλαίων, αξία μετοχής, αύξηση εσόδων, μερίδιο αγοράς. Δημιουργήστε μια εταιρική βάση δεδομένων με πρόσβαση από όλο το προσωπικό και δώστε σημασία σε θέματα όπως η αξιολόγηση των κινδύνων και η σχέση κόστους/οφέλους των δραστηριοτήτων σας.
  • Internal process: Η ερώτηση-κλειδί αναφορικά με τις εσωτερικές διαδικασίες μας είναι «τι να τελειοποιήσουμε για να ικανοποιήσουμε shareholders και πελάτες». Δώστε βαρύτητα σε θέματα όπως επίπεδα ποιότητας, παραγωγικότητα, τεχνολογία. Ελέγξτε τις διαδικασίες στρατηγικού management της εταιρίας σας, αλλά και τις υποστηρικτικές διαδικασίες.
  • Learning and growth: Η ερώτηση-κλειδί αναφορικά με την ανάπτυξη και την εξέλιξή μας είναι «πώς θα διατηρήσουμε την αλλαγή για να πραγματοποιήσουμε το όραμά μας». Δώστε βαρύτητα σε θέματα όπως έρευνα και ανάπτυξη, νέα προϊόντα, βελτιώσεις, ανάπτυξη εργαζομένων, βελτίωση διαδικασιών.
  • Customer: Και τέλος, η ερώτηση-κλειδί αναφορικά με τους πελάτες μας είναι «πώς πρέπει να φανούμε στους πελάτες για να πραγματοποιήσουμε το όραμά μας». Δώστε βαρύτητα σε θέματα όπως ικανοποίηση πελατών, χρόνοι ανταπόκρισης, προσφερόμενες υπηρεσίες, ποιότητα, διατήρηση πελατών.

Οι 4 κατηγορίες στις οποίες πρέπει να δώσουμε προσοχή για κάθε έναν τομέα που αναφέραμε είναι:

  1. Objectives: Τι θέλουμε να βελτιώσουμε (π.χ. ανάπτυξη κερδοφορίας).
  2. Measures: Πώς θα μετράμε τη βελτίωση (π.χ. επικεντρώνοντας στα μεικτά κέρδη).
  3. Targets: Ποιοι θα είναι οι στόχοι μας (π.χ. 12% αύξηση της μεικτής κερδοφορίας μας).
  4. Initiatives: Ποιο θα είναι το πρόγραμμά μας με το οποίο θα πετύχουμε τους στόχους μας (π.χ. με στρατηγική συμμαχία με ηγέτη μεριδίου αγοράς).

Κώστας Στάμκος